Виберіть свою мову

15 січня 2024 року- 691 доба повномасштабного вторгнення армії РФ в Україну. 14 січня ЗСУ вразили над Азовським морем два російських військових літаки: А-50 і ІЛ-22

Вечором 14 січня 2024 року в соцмережах з'явились повідомлення, що сили оборони України близько 21:00 вразили над Азовським морем два літаки ВКС РФ: А-50 ДРЛО та бомбардувальник Іл-22, що знаходились над Азовським морем.

"А-50 збитий, а ІЛ-22 підбитий і намагався дістатися найближчого аеродрому, проте зник з радарів, після початку пониження, в районі Керчі".

ЗСУ сбили два літака ВКС РФ 14 січня 2024 року
ЗСУ вразили два літака ВКС РФ над Азовським морем

По одній з версій, Іл-22 міг бути збитий "дружнім вогнем" - ППО ЗС РФ, що охороняли Керченський міст:

Опубліковано запис на якому нібито перемови пілотів Іл-22М з диспетчером аеродрому в Анапі:

В понеділок, 15 січня соцмережі поширили підтвердження цієї інформації від Головнокомандувача ЗСУ:

"Воїни Повітряних Сил Збройних Сил України знищили ворожий літак дальнього радіолокаційного виявлення А-50 та повітряний пункт управління противника Іл-22.
Дякую Повітряним Силам за чудово сплановану та проведену операцію в Приазов’ї!
Слава Україні!"
Головнокомандувач ЗСУ підтвердив знищення 2 літаків ВКС РФ
Головнокомандувач ЗСУ підтвердив знищення 2 російських літаків
14.01.2024 р. знищено два літаки ВКС РФ
Підтвердження від Повітряних сил України

Командування Повітряних Сил ЗСУ / Air Force Command of UA Armed Forces:

"Мінус ворожий літак дальнього радіолокаційного виявлення✈️ А-50 та повітряний пункт управління противника 🛩 Іл-22!

🔥 Спецоперація в Приазов’ї пройшла успішно.
Далі буде..."

В щоденному звіті ГШ ЗСУ по втратам армії РФ, ці два літаки на ранок 15 січня 2024 року відображені ще не були:

Втрати армії РФ на 15 січня 2024 року -370980 осіб
Статистика втрат ЗС РФ на 15.01.2024 від ГШ ЗСУ: 370980 осіб (+980)

Російські літаки були підбиті ймовірно ракетами, які передані ЗСУ західними союзниками.

Ракета AIM-9 Sidewinder
А-50 і Іл-22 ВКС РФ ймовірно були підбиті ракетами AIM-9 Sidewinder
Збитий літак А-50 ВКС РФ впав в Азовське море
Російський літак А-50, підбитий силами оборони України, впав в Азовське море
Російський літак А-50 став підводним
літак дальнього радіолокаційного виявлення✈️ А-50 поповнив підводний флот
Літак А-50 ВКС РФ
Літак А-50 ВКС РФ

"ЗСУ здійснили те, що вважалось неможливим: ще ніхто в історії не збивав літак дальнього радіолокаційного виявлення", — Defense Express

Російські військові були впевні в невразливості і захищенності свого літака А-50:

Російський А-50 вважався невразливив до 14 січня 2024 року
"одна з найскладніших цілей для ураження. За рівнем захисту приблизно дорівнює авіаносцю"

Літаки дальнього радіолокаційного стеження (ДРЛС) А-50 та А-50У (модернізована версія А-50) призначені для супроводження повітряних цілей та координації ударної авіації при наведенні на повітряні, наземні та морські цілі, а також може служити повітряним командним пунктом для винищувачів.  Вони дозволяють повітряним силам, які їх використовують, мати перевагу над іншими силами, що розгортають літаки в повітряному просторі.

Так, під час під час ракетної атаки борти радіолокаційного виявлення у повітрі фіксують запуски ППО, що дозволяє визначити розташування систем та під час наступної серії пусків обійти системи протиповітряної оборони, або уразити їх.

На озброєнні російських військово-космічних сил станом на 2010 рік перебувало 26 повітряних суден ДРЛС. Точна кількість боєздатних А-50 на даний момент невідома, однак вона нижча, аніж число наявних бортів. За даними моніторингової групи «Бєларускі Гаюн», на початок 2023 року російські ВКС мали на озброєнні  9 таких літаків.

Вартість одного такого судна близько 330 мільйонів доларів.

Екіпаж ДРЛС А-50 складає п’ять осіб, а також десять осіб тактичного екіпажу.  При цьому Екіпаж літака А-50 - це дуже рідкісний вид фахівців, оскільки мало людей вміє працювати на такому устаткуванні.

Один із А-50 був уражений дронами у лютому 2023 року на аеродромі «Мачулищі» у Білорусі. Насамперед пошкоджень зазнала радіолокаційна антена.  Організаторами диверсії називають білоруських партизанів, які після інциденту втекли з країни за кордон. ЗСУ свою причетність до інциденту не підтверджувало. Згодом літак евакуювали до Росії, але він потребував складного ремонту.

Після випадку на аеродромі «Мачулищі» в Білорусії, розвідка Великобританії припустила, що у ВКС РФ залишаються 6 А-50 у робочому стані.

Літак Іл-22 ВКС РФ
Літак Іл-22 ВКС РФ збито над Азовським морем силами оборони України

Літак Іл-22М є повітряним командним пунктом, з якого можна керувати військами під час бойових дій. Оскільки цей пункт перебуває в повітрі, його неможливо вразити оперативно-тактичними ракетами. Також його ще часто називали ПЗПУ — «повітряний захищений пункт управління», оскільки на ньому є стійкі до впливів засобів радіоелектронної боротьби канали зв’язку.

Також літак може забезпечувати надійну комунікацію із бойовими частинами на землі, особливо з фронтовою авіацією, яка літає на невеликій висоті, що ускладнює зв’язок.

Після розпаду СРСР  частину літаків отримали Казахстан, Білорусь, Молдова і Україна. В Україні Іл-22М порізали на брухт. Більшість бортів залишилося у Росії.

За даними довідника Military Balance 2022, на початку повномасштабного вторгнення у Росії було 12 літаків Іл-22М та 10 Іл-22 (старішої модифікації).

П’ять Іл-22М планували модернізувати упродовж 2019-2021 рр., але  наскільки були реалізовані ці плани – точних даних немає. Нова апаратура, встановлена на літаках, мала б забезпечити швидкісний захищений обмін інформацією в режимі реального часу. Конкретний склад цієї апаратури зі зрозумілих причин не оприлюднювався. Група бойового управління на борту такого ПКП могла б здійснювати керівництво міжвидовим угрупованням військ.

Щонайменше один літак постраждав під час бойових дій у квітні 2022 року від близьких вибухів двох ракет ЗРК «Бук». Літак зміг повернутися на базу, але про його подальшу долю нічого не відомо.

Ще один Іл-22 був збитий вагнерівцями під час їхнього «походу на Москву» у червні 2023 року. Тоді збитий Іл-22М виконував функції ретрансляції радіосигналу, працюючи як висотна антена, що зв'язувала наземний командний пункт і бойові частини.

На разі російське Міністерство оборони ніяк не коментувало повідомлень щодо ураження ПС ЗСУ Іл-22 та А-50, а прессекретар президента РФ Путіна Дмітрій Пєсков заявив, що в Кремлі нічого не знають про ураження.

Пропагандистське російське ЗМІ RT:

"Прес-секретар російського президента Дмитро Пєсков заявив, що Кремль не має даних про те, що ЗСУ збили якісь російські літаки.
"Ні, інформації немає", - відповів Пєсков на відповідне запитання".

Остаточна доля літаків також достеменно поки що не відомо. Відомо, що Іл-22М після ураження намагався сісти в Анапі, для чого запросив швидкі та пожежні. Що стосується  А-50, то після удару  ЗСУ він перестав виходити на зв'язок, а згодом пілот російського Су-30 Росії виявив пожежу і падіння невстановленого повітряного судна.

А-50 приймав участь в обстрілі України 29.12.2023 року
Літак А-50 ВКС РФ брав участь в масштабному обстрілі України 29 грудня 2023

До вечора 15 січня ситуацію прокоментував речник Повітряних Сил ЗСУ Юрій Ігнат:

«Літак далекого радіолокаційного виявлення А-50 був і є пріоритетною метою для нас. І досі знищення цього борту здавалося непосильним завданням для Повітряних Сил. А тут ще Іл-22 (повітряний командний пункт) потрапив під роздачу! Відразу дві «жирні» цілі за один раз».

З приводу пошкодженого Іл-22 він додав:

«Схоже, Іл-22 дотягнув до Анапи. Живий гад. Але, як бачите, корито «відновленню не підлягає». Тому, як не крути, ціль знищено, реанімація не допоможе! Літак горів, серед екіпажу є поранені, сподіваюся і 200-ті»

До свого коментаря він додав фото пошкодженого Іл-22:

Підбитий ВПС України Іл-22 дістався аеродрому в Анапі
Іл-22, підбитий 14 січня 2024 року, зміг долетіти до аеродрому в Анапі.

Очільник Головного управління розвідки Міноборони Кирило Буданов в інтерв'ю Financial Times також підтвердив, що українським силам вдалося знищити російський літак далекого радіолокаційного виявлення А-50 та пошкодити повітряний пункт управління Іл-22.

"А-50 був збитий і вибухнув... Іл-22 був сильно пошкоджений, але, на жаль для нас, йому вдалося здійснити аварійну посадку в Анапі (російське місто на узбережжі Чорного моря)", - сказав він.

За словами Буданова, на даний момент у Росії лише вісім А-50 у хорошому стані. Він додав, що знищення літака, ймовірно, вплине на здатність РФ діяти та підтримувати зв'язок у зоні конфлікту "цілодобово".

Оновлення інформації:

Збитих російських льотчиків літака А-50 знайшли під окупованим Бердянськом Запорізької області, де їхні замерзлі тіла знайшли у снігу. На борту літака знаходився, замкомандувача дальньої авіації військових повітряних сил повітряно-космічних сил ЗС Росії Пчела Олег Володимирович. Він був командиром 22 гвардійської важкої бомбардувальної авіадивізії, яка бзується на аеродромі Енгельс у Саратовській області.

Знайдено тіла пілотів збитого літака А-50 ВКС РФ
тіло загиблого члену екіпажу літака А-50 ВКС РФ
Загинув генерал-майор ВКС РФ Пчела Олег Володимирович
Генерал-майор Пчела Олег Володимирович був одним з членів екіпажу літака А-50 ВКС РФ
генерал-майор Пчела Олег Володимирович
генерал-майор Пчела Олег Володимирович

Командир екіпажу ІЛ-22 ВКС РФ загинув від отриманих поранень, літак вів і садив на аеродромі в Анапі другий пілот, який також отримав поранення:

старший льотчик-випробувач 1338 ВЦ, командир Іл-22 майор Клімов Віктор Іванович 1981 р.н.

інформація про загиблого командира екіпажу ІЛ-22 ВКС РФ майор Клімов Віктор Іванович 1981 р.н.
загинув командир Іл-22 майор Клімов Віктор Іванович 1981 р.н.
загибель майора Клімов Віктор Іванович підтвердили в інтернет
повідомлення про загибель командира екіпажу ІЛ-22
Список загиблих на А-50 і Іл-22 14.01.2024
Список зниклих без звістки (загиблих) членів екіпажів А-50 і Іл-22 ВКС РФ 14.01.2024